23.04.16

Розділ 3. Що таке досвід смерті? (e)

- Мені був 21 рік. Я була медсестрою у В'єтнамі – це було в 1969 році, - розповідає мені полковник у відставці Діана Коркоран. – Один молодий вояк покликав мене до себе серед ночі, і треба було це бачити! Він поводився дуже емоційно; його було поранено, і, здається, він втратив кінцівку. Він каже мені: «Я хочу сказати вам дещо, але не смійтеся з мене, я не божевільний». Він тоді лежав у передопераційній палаті на відновленні у 24-ому евакуаційному шпиталі у Лонг Бінь. І у нас було дуже багато роботи. У нас пацієнти вмирали, ми встановлювали пріоритетність допомоги пацієнтам, робили все таке, що, здається, ніколи б не побачив у житті.

- І ось він розказує мені про цей передсмертний досвід, який стався з ним, коли в нього вистрілили. І, звичайно, тоді я ще ніколи не чула про передсмертний досвід. Він сказав, що відчув, як його тіло вийшло з фізичного тіла. Воно плавало навколо, і він сказав, що бачив все, що відбувається. А потім він відчув, як піднявся вище і картинка стала ширшою, а потім йому сказали, що він повинен повернутися до життя. І раптом він опинився у ліжку в шпиталі Лонг Бінь.

- Він казав, що бачив своїх померлих родичів, і що «це було так чудово, я відчував любов, Боже мій, це таке чудове почуття!» І, звісно, він не знав, що з цим робити далі. І я не знала. Але я знаю, що це йшло у нього з глибини. І я сказала: «Я вірю тобі. Я думаю, що це дійсно унікальний досвід».

- Отже, це був початок, - каже мені пані полковник. - Це було початком моєї місії. Ось, наскільки це було важливо для мене. (7)

(7) У 1976 році батько пані Коркоран мав такий самий досвід після серцевого нападу. «Він сказав, що відчув, як вийшов зі свого тіла; він озирнувся і потім полетів у якесь красиве місце, - згадує вона його слова. - Він був абсолютно збитий з пантелику, тому що він не вірив у подібні речі. Він не міг прийняти це в собі. Він сказав: "Я знаю, що це сталося зі мною, я знаю, що це реально. Але я все одно не хочу про це говорити". І я подумала: Боже мій, якби він міг мені це розказати, то нам би довелося це осмислювати».

Галілей у військовій формі, Діана Коркоран, протягом 25 років була офіцером в армії, і більшу частину цього часу вона була захисником тих, хто пережив подорож по смерті, перебуваючи на операційному столі. Коркоран також читала лекції про те, що вона досі називає «передсмертним досвідом». І вона це робила, попри те, що знала, як про неї думають товариші по службі.

- Перші десять років вони всі думали, що я звихнулася, - говорить вона, не соромлячись. - Я ходила розмовляти з усіма професійними організаціями, які тільки були: AMSUS [Асоціації військових хірургів США], Військово-морський медичний центр в Вірджинії, ходила до персоналу лікарні імені Волтера Ріда. Я казала: «Ось, що таке передсмертний досвід, ось його післядія; дуже важливо, щоб ви, медичні працівники, знали це і могли визначати. Це головне».

Але навіть військові капелани не могли прийняти для себе деякі з історій, почутих Коркоран під час її кар'єри.

- Це було цікаво. Ти собі думаєш, що вони зрозуміють, - говорить вона сьогодні. - Але часто вони казали «Що?» Боже мій, вони навіть не знали про це. Це було дуже давно, треба віддати цьому належне. Тоді не було ніяких телевізійних програм щодо передсмертного досвіду, ніяких книг. А я казала їм: «Треба на це звернути увагу».

Але як це можна зробити в рамках особливо неповороткої установи? Один сержант проїхав понад 400 миль, щоб зустрітися з полковником Коркоран: він пройшов був операцію на аневризмі мозку, як він пояснив їй, і досвід смерті під час операції був особливо яскравим. Але саме післядія цієї подорожі заважала сержанту найбільше, змусила його приїхати до Коркоран так далеко.
- Післядія була дуже важка, бо він такий собі безкомпромісний сержант, - каже Коркоран. – Раптом він відчув себе дуже пов'язаним з природою, і в нього нагорталися сльози на очі, коли він бачив колібрі або тварин, або щось подібне. І ви знаєте, його посада вимагала муштри і роботи з молодими солдатами, і він каже: «Мені хочеться обняти тих молодих солдатів, і ми постараємося все вирішити разом».

Такі емоції досить часто зустрічаються серед мандрівників по смерті – почуття радості, миру і задоволення, які згадуються у Шкалі Грейсона. Ті, хто повернулися, виносять зі свого досвіду переконання, що нас усіх пов'язує любов, що нас об'єднує наш зв'язок із всесвітом, і що всі конфлікти можна вирішити шляхом гармонії і взаєморозуміння.

- Вам ніколи не спадало на думку, що такі емоції не дуже підходять для військової справи? - запитала сержанта пані Коркоран.
- Я думаю, можливо, вам доведеться піти у відставку.

В нього була не просто зміна особистості. Чимало мандрівників по смерті, які були військовими, залишаються травмованими, зазначає Коркоран, і не тільки через свої травми: бо майже ніхто їм не вірить. Отже, вони, як правило, нічого не розповідають.
Коркоран вже давно вважає, що ідеальним рішенням було б проведення масштабного обстеження усіх ветеранів війни, щоб з'ясувати, хто з них, можливо, мав передсмертний досвід.

- Але ж не можливо дістатися ні до кого! Пройти через усю армійську систему… - вона знизує плечима. - Ми розмовляли з декількома групами, але так і не змогли зв'язатися з кимось, хто міг би прийняти рішення.



Отже, цей важкий для Лівінгстона момент життя, коли він зіткнувся з жахливим болем і імовірною загибеллю, ставить питання: чи є навколо смертний досвід лише тим способом, яким мозок утішає себе під час смерті?

Аргументи еволюції 21-го століття не підтверджують це. Зрештою, еволюція полягає у процвітанні, в успіху в житті. Які переваги в тому, щоб мати приємну подорож у смерть? Крім того, не всі переживання смерті приємні. Насправді, за словами доктора Ван Ломмела, 1 - 2 відсотки (можливо, й більше, оскільки самі мандрівники не завжди хочуть говорити про це) є відверто неприємними або навіть страшними. Наука стикається з подіями, які неможливо спостерігати чи виміряти.

Як ще раніше зрозумів Сем Парніа, не існує належної оцінки для перевірки достовірності багатьох із тих відчуттів померлих, які зазначені у Шкалі Грейсона: яскраве світло; поява улюбленого померлого родича; якість блаженства; або природа райського стану, де час може прискоритися, уповільнитися або просто стояти на місці. Але є одна річ, яку, можливо, можна перевірити: це досвід перебування поза тілом. З цією метою, доктор Парніа у співпраці з доктором Грейсоном, придумали досить дотепне дослідження у декількох стаціонарах, яке проводилося серед кардіологічних пацієнтів у Сполучених Штатах і у Великій Британії.

У цих експериментах у хірургічному залі на певній висоті демонструється за допомогою проектора ряд чітких зображень, які можна було побачити тільки зверху. Якщо серцевий пацієнт повідомив про навколосмертний досвід після операції, його просили описати, що він бачив після виходу з тіла. Якщо пацієнт буде описувати, як деякі з них це роблять, вид приміщення з висоти пташиного польоту, в якому вони померли і далі пригадає, скажімо, зображення жирафа або газонокосарки, яка демонструвалася, то це може підтвердити даний аспект досвіду смерті.

Мало хто з медичних фахівців погодиться з гіпотезою доктора Парніа в тому, що позатілесний досвід можна довести експериментально. І я це добре знаю. Одного вечора, коли я торкнулася теми фінансування досліджень досвіду смерті у розмові з головним неврологом Національного інституту здоров'я в Вашингтоні, він декілька секунд дивно дивився на мене. Ми були на вечірці цього інституту, і я зрозуміла, що він розмірковував, як би йому швидше пересісти від мене.

- Фінансування досліджень навколосмертного досвіду? - повторив він, коли оговтався. – Для чого? Хіба вони дозволяють щось вилікувати?

І, як це іноді відбувається, відповідь на це така: так, дійсно, вони можуть допомогти вилікувати. Крім усього іншого, вони можуть вилікувати наш спільний для всіх страх смерті. Насправді, у багатьох випадках вони вже допомогли його вилікувати.

Немає коментарів:

Дописати коментар